Ofte Stilte Spørsmål

Ofte Stilte Spørsmål

Her finner du et utdrag av de spørsmålene vi oftest får. Vi anbefaler alle å lese igjennom disse spørsmålene og svarene slik at du kan få mest mulig ut av BeBoosteren din. Det er også veldig lurt å sette seg inn i Garanti Vilkårene på siden Garanti & Service.

  1. KAN EN BEBOOSTER SETTES PÅ ALLE BRETT ?
  2. ER DET LOVLIG MED ELEKTRISK LONGBOARD?
  3. HVORDAN ER GARANTIVILKÅRENE?
  4. HAR BEBOOSTEREN BREMS?
  5. INNEBYGGET MOTOR I HJULENE ELLER REIMDRIFT?
  6. KAN JEG SPARKE VIDERE OM JEG GÅR TOM FOR STRØM
  7. MÅ JEG VEDLIKEHOLDE NOE PÅ EN BEBOOSTER?
  8. HVORDAN SKAL JEG LAGRE BATTERIET?
  9. ER DET RIKTIG AT MOTORENE SKAL BLI VARME?
  10. HVA ER MAXVEKTEN PÅ EN FØRER?
  11. HAR DERE NOEN GOD KJØRETIPS?
  12. KAN JEG PRØVEKJØRE EN BEBOOSTER?
  13. ER DET MULIG FOR MEG Å HENTE VARER HOS DERE?
  14. VIL DERE SPONSE MEG?

1. KAN EN BEBOOSTER SETTES PÅ ALLE BRETT ?

En BeBooster kan monteres på så og si alle longboard, skateboard og pennyboards som er flate. Det kan enkelt gjøres via 4 eller 6 skruer. Det å prøve forskjellige brett på din BeBooster vil gjøre at du kan få veldig forskjellig kjøreopplevelser med brettet ditt. Ønsker du man å carve og kjøre litt lekent med mye svinger ønsker man ofte et brett med disse egenskapene, mens om man skal kjøre fort og langt ønsker man et brett med egenskaper som står i stil til dette.

2. ER DET LOVLIG MED ELEKTRISK LONGBOARD?

JA! Fra og med april 2018 ble det lov med elektriske longboard i Norge. I Juni korrigerte de lovverket og fremhevet at kjøretøy der man ikke fornuftig kunne feste krav som lyd og lyshorn slapp dette kravet, men føreren av kjøretøyet stod selv ansvarlig for å gjøre seg til hørt og sett om det kjøres i situasjoner som vil kreve lyd- og lyshorn.

3. HVORDAN ER GARANTIVILKÅRENE?

BeReal AS er et norskt selskap som forholder seg 100% til det norske lovverket. Som kunde hos BeReal kan du derfor være trygg på at du vil bli tatt godt vare på og få de rettighetene du har krav på. Sommeren 2018 gjennomførte vi en stor test med nesten 1000 prøvekjøringer over 3 dager uten å møte på noen feil. For å unngå misforståelser vil vi tydeliggjøre at garantivilkårene til BeReal dekker feil eller mangler som skyldes produksjons- og fabrikasjonsfeil. Brukerrelaterte feil dekkes verken av Norsk Garanti eller BeReals Garanti. Vi anbefaller alle å gjøre seg kjent med garantivilkårene ved å Klikke Her.

4. HAR BEBOOSTEREN BREMS?

En BeBooster har både gass og brems som styres med håndkontrolleren. Bremsen er trinnløs og regenerativ. Regenrativ bremsing vil si at boosteren omformer energien som skapes når man bremser til strøm og sender dette tilbake i batteriet. Akkurat som på kjøretøyet Tesla. Om håndkontrolleren mister kontakt med boosteren slår en sikkerhetsmekanisme inn å aktiverer brems på 15-20%.

5. INNEBYGGET MOTOR I HJULENE ELLER REIMDRIFT?

Det er fordeler og ulemper med begge. Grunnen til at vi valgte å gå for innebygget motor er rett og slett for det er mindre som kan gå galt når man er ute å cruiser. Med reimdrift bør man alltid med seg ekstra reim og verktøy i sekken. Alt vi anbefaller folk å ta med seg er et ekstra batteri, for det er så utrolig gøy å bare cruise rundt. I tillegg er det mindre støy og bedre frirulling med innebygget motor i hjulene.

6. KAN JEG SPARKE VIDERE OM JEG GÅR TOM FOR STRØM

Enten du går tom for strøm eller mister kontrolleren din kan du enkelt sparke videre. Har du kontrolleren din er det bare å gi full gass når du sparker, så vil man få litt hjelp med sparkingen, samt kunne bremse i nedoverbakker. Om man vil være litt smart, bruker man ekstra lang tid ned nedoverbakker for å samle opp mest mulig strøm på batteriet igjen i nedoverbakken. Om man har mistet kontrolleren sin er det bare å slå av boosteren og få tilnærmet frirulling hele veien hjem.

7. MÅ JEG VEDLIKEHOLDE NOE PÅ EN BEBOOSTER?

JA! Det er viktig å gi BeBoosteren sin kjærlighet og omtanke. Gå over boosteren og se at alle skruer sitter som de skal, låseringer er på plass og etterstram hjulboltene under hjulkapslene (festet med 3 skruer på forsiden av motorene) ved behov. Et tegn på at hjulboltene bør etterstrammes er en liten rasslelyd fra motorene. En ting mange glemmer er å etterstramme spacerne som sitter på innsiden av motorene (2017 modellen har sølvfargede spacere og 2018 modellen har svarte spacere). Disse spacererne etterstrammes med en liten umbraco nøkkel. Om ikke disse strammes kan man rive av kablene i motoren og det er ikke dekket av garanti. Et godt tips er å bruke loctite på alle skruer som må etterstrammes for å unngå uheldige situasjoner. Tørk også av hjullagre og se at dempere ikke er slitt og bør byttes ut. Vask gjerne over boosteren med en fuktig klut om du har kjørt i litt fuktig vær. Er du usikker på hvordan du skal vedlikeholde boosteren kan vi gjøre dette for 790,- kroner.

- sjekk at alle skruer, bolter og muttere sitter som de skal
- kontroller at låseringene sitter som de skal
- etterstram hjulboltene under hjulkapslene ved raslelyd i motorene
- kontroller at motorspacerne sitter fast
- husk loctite på alle skruer som etterstrammes
- tørk av hjullagrene for smuss og smør opp
- tørk av boosteren med en fuktig klut
- husk å alltid lagre batteriene fulle, tørt og varmt

8. HVORDAN SKAL JEG LAGRE BATTERIET?

Man skal aldri sette fra seg en Booster med tomt batteri. Det er viktig å alltid lade batteriet etter bruk og det skal alltid lagres i romtemperatur. Batterier som lagres uten å ha blitt ladet opp eller som lagres kaldt/kjølig vil ta skade og dette dekkes ikke dekkes av garantien. Gjerne ta å etterlad batteriet iløpet av vinteren slik at du er sikker på på batteriet har en god spenning igjennom hele vintersesongen.

9. ER DET RIKTIG AT MOTORENE SKAL BLI VARME?

JA! Motorene som kom våren 2018 er utviklet for å tåle en betydelig høyere varme enn tidligere motorer. Det er derfor ikke en feil med de om de blir så varme at man ikke klarer å ta på de.

10. HVA ER MAXVEKTEN PÅ EN FØRER?

Vi har satt en max lastevekt på 90kg. Det vil si at fører og bagasje ikke samlet ikke skal overstige 90kg. Om man velger å overstige dette vil ytelsen reduseres betraktelig og man risikerer å overbelaste boosteren. Slik overbelastning vil annses som uvøren kjøring og da mister man garantien på produktet. Veier du mellom 80kg og 85kg er det greit å tenke over hva du tar med deg i sekken. Glem heller ikke at man med høyere vekt vil redusere rekkevidde på hvert batteri. Rekkevidden vi oppgir er basert på en rytter som veier ca 60kg.

11. HAR DERE NOEN GOD KJØRETIPS?

Ikke glem at du kjører et longboard og ikke et nytt magiskt kjøretøy. Det er viktig å forstå at en BeBooster ikke er en offroad sykkel, men et produkt som kan minne litt mer om en Tour De France sykkel. BeBoosteren kan leve lenge om man tar vare på produktet og unngår uvøren kjøring. Jo hardere man kjører jo mer tid og penger vil man måtte bruke på vedlikehold av produktet. Nesten alt på en BeBoosteren kan erstattes og fikses, men ikke alt dekkes av garantien. Er du usikker på hva som dekkes av garantien anbefaller vi deg å sjekke siden Service & Garanti ved å Klikke Her.

Det beste tipset vi kan gi deg som kunde er at man ikke skal kjøre på steder og på måter man normalt ikke hadde gjort med vanlige longboard eller skateboard. Noen eksempler på normal bruk er et jevnt og fint underlag, unngå sand/grus, ikke tving brettet over elementer som normalt kunne låst hjulene på et vanlig longboard/skateboard, stopper hjulene eller brettet i noe så må man slippe opp gassen for å unngå å brenne motorene. Skateramper er heller ikke ideelt for BeBoosteren.

12. KAN JEG PRØVEKJØRE EN BEBOOSTER?

JA! Ta kontakt med oss på mail berealnorge@gmail.com eller via facebook siden vår. Vi er alltid gira på å la folk teste produkt. Nesten alle som har tatt kontakt for å prøvekjøre BeBooster har bestilt seg sin egen BeBooster samme kveld!

13. ER DET MULIG FOR MEG Å HENTE VARER HOS DERE?

ABSOLUTT! Vi har i hovedsak lagret vårt i Rykkin, men om du tar kontakt kan ordne det slik at du også kan hente det på Lysaker i Oslo. Ettersom vi ikke har noe lager på Lysaker vil det ta en til to arbeidsdager å få varen til vår representant på Lysaker. Ønsker du å hente på Rykkin er det besøksadressen som gjelder. Ønsker du å hente på Lysaker, møter vi deg på Lysaker Stasjon.

14. VIL DERE SPONSE MEG?

Vi får ganske mange spørsmål om sponsing og samarbeid, men vi har for øyeblikket alt vi ønsker dekket. Om du alikevel mener du kan tilføre noe ekstra spennende, håper vi du alikevel tar deg bryet å sende oss en mail. Vi er alltid åpne for nye spennende muligheter. Send gjerne med noen bilder.

Ofte Stilte Spørsmål was last modified: februar 4th, 2019 by ktone